Układ napędowy jednośladu dla początkujących – słownik pojęć

Napęd to jedna z najbardziej istotnych części każdego motocykla. Ważna jest jego odpowiednia konserwacja, aby zużyte czy zniszczone i uszkodzone części nie przyniosły nam problemów w podróży. Układ napędowy danego motocykla oraz cała jego struktura zależą z pewnością od rodzaju i modelu motocykla, z którym mamy do czynienia, ale także od indywidualnych cech charakterystycznych producenta, wieku motocyklu i często wypadkowej różnych innych czynników – na przykład tego, czy dyskutowany przez nas motocykl jest swoją pierwotną, fabryczną, podstawową wersją, czy był on modyfikowany na potrzeby konkretnego użytkownika.

Podstawowa budowa

Większość motocykli na świecie napędzana jest w podobny sposób. Najczęściej spotykany układ napędowy składa się z pasa, łańcucha napędowego, albo wału kardana i takie też układy zostaną poniżej pokrótce omówione.

Najpopularniejszy typ – łańcuch

Rozwiązaniem używanym najczęściej jest właśnie przeniesienie napędu przez łańcuch. Jest to tak popularne zastosowanie, ponieważ łańcuch jest jednocześnie lekki i wytrzymały (sprawdza się w sportach motocyklowych), łatwo stwierdzić jego zużycie (na przykład po sposobie wytarcia się części, które widać gołym okiem, albo bo stanie naprężenia łańcucha), oraz względnie ławo go wymienić – najczęściej nie wymaga to rozkręcenia  połowy motocykla. Taki napęd powoduje też najmniejsze straty w przeniesieniu, dlatego jest najbardziej wydajny.

Wał kardana – kolejna gwiazda napędu

Jest to przede wszystkim rozwiązanie cięższe, ale za to bardzo rzadko ulegające awariom. Raz zakupiony (na przykład poprzez wyspecjalizowany sklep motocyklowy) wał kardana posłuży przez wiele lat, a jedynymi pracami związanymi z jego utrzymaniem i konserwacją będzie zmiana oleju przekładniowego co kilkanaście/kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów. W dodatku zajmie się tym nasz mechanik podczas przeglądu – wał kardana nie wymaga zatem żadnej ingerencji motocyklisty.

Pasek zębaty, czyli dziecko wału i łańcucha

Przez większość motocyklistów uważany za najgorszy rodzaj wśród popularnych napędów, pasek nie cieszy się dobrą sławą. Miał być połączeniem wydajności łańcucha z bezproblemowym i czystym wałem kardana, w praktyce okazuje się natomiast, że często wymaga największej ingerencji motocyklisty – relatywnie często się zrywa, psuje, albo ześlizguje. Sprawdza się zdecydowanie lepiej w motocyklach, które nie rozwijają zabójczych prędkości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *